duminică, decembrie 14, 2008

"Forta" sa fie cu tine

Intr-un moment de pauza impusa, mi-am propus sa merg la film. M-am mobilizat sa vad superproductia "Cand pamantul se va fi oprit". Stiam doar ca il voi vedea pe Keanu Reeves, un actor preferat pentru alegerile sale in materie de calitate. Si fiindca stiam ca producatorul filmului este un roman emigrat de mic in SUA, Erwin Stoff; unul dintre mogulii Hollywood-ului, pe care l-am cunoscut personal si despre care am aflat o multime de istorioare interesante din perioada in care a fugit din Romania, din cauza razboiului.
Dar sa revin la film. Subiectul banal, chiar daca adaptat dupa romanul unui clasic al literaturii de gen, nu mi-a creat mari satisfactii intelectuale. Si totusi, scenariul a avut o latura nebanuita la un film american pentru consum comercial: atunci cand rasa umana este amenintata cu distrugerea deciziile rationale si grija pentru perpetuarea speciei inving mercantilismul care ne sufoca. Un film de factura noua, l-am numit "SF ecologist" mi-a zgandarit mintea si m-a facut sa inteleg ca visez la cai verzi pe pereti. Nimeni cand ajunge la putere sau detine puterea in orice forma a sa nu va ceda si nici nu va veghea la respectarea principiilor si a drepturilor supreme ale celor multi. Este nevoie de o forta supranaturala sau de o amenintare colosala pentru ca liderii, mari sau mici, sa revina la scopul si menirea pentru care au fost trimisi acolo unde sunt. Astfel, imi explic de ce astazi vedem in Romania un hibrid al puterii creat in laborator. Cei care si-au dat mana nu sunt decat exponentii planului de rezerva. Acela in care trebuie sa traim in aceeasi casa dar in camere separate. Este o casnicie din interes, care va dura cat timp amenintarea persista. Din pacate, frica de celelalt si a ambilor fata de forta care-i domina nu poate aduce decat la conflicte, care vor rabufni la un moment dat. Dar daca, in film, forta de deasupra lor a avut intelepciunea sa le mai acorde o sansa pamantenilor, in cazul nostru mi-e teama ca acea forta care este tot de natura umana le va exploata slabiciunile si le va trasa viitorul. Iar odata cu ei si noi, cei fara vina si fara putere, vom suferi.


PS: Un bun prieten de-al meu din America imi aduce aminte de un proverb chinezesc, care spune mai mult decat pot sa transmit in cuvintele mele:


"War doesn't determine who is right, war determines who is left."

30 de comentarii:

Anonim spunea...

Ai grija ce-ti doresti!
Forta de natura divina, de regula, cu intelepciunea ei, loveste in lipsa de umilinta...creend umilinta.
Suntem pregatiti? Avem timp? Chiar si cu acordarea unei noi sanse...
Forta de natura umana...asta face, exact ce spui tu...cu singurul amendament...ca nu-ti mai da nicio sansa!
Ce alegem? Pentru noi...si ai nostrii?

Anonim spunea...

care razboi ca cica e nascut in '51 ?

starsgates spunea...

:))))Forţa e totdeauna cu ei, cei puternici, în nici un caz cu noi, oamenii de rand.

Un jurnalist spunea...

Erwin a plecat dupa razboi dar parintii lui au fost mutati cu forta din Timisoara in Moldova in timpul razboiului, odata cu venirea horthistilor. Apoi au emigrat. A fost o singura data in Romania, in secret, cu Ethan Hawke, inainte de 2004. El este producatorul meu preferat pentru ca a acceptat sa finanteze proiectul fratilor Wachovski.
Doamnelor, Forta vine din noi. Insa, asa cum am anticipat, nu stim sa dam cui trebuie puterea. Acum nu ne mai ramane decat sa speram.

starsgates spunea...

Patroane, dar n-am dat noi puterea celor care o folosesc acum.
Au luat-o ei pe alte cai.:)

Anonim spunea...

si ce avea Timisoara cu horthistii? Cine i-a mutat ? chiar ma intereseaza, ca e pt. prima data cind aud de asa ceva.

Anonim spunea...

Nu numai ca n-am dat-o...dar intrebarea e , am avut cui? :)))))
Sincer, aceleasi figuri cu aceleasi prostii... :(((((

Un jurnalist spunea...

@Anonim: Scuza-ma, dar nu stiu cu cine vorbesc. Daca vrei, iti explic pe larg in cazul in care te pasioneaza. Dar poate iti amintesti ca evreii au fost mutati(dislocati) sau au plecat de bunavoie odata cu ocuparea Ardealului. Cei mai multi au fost trimisi in Moldova ori au fugit acolo.
@Starsgates, Manole: Forta este la noi dar puterea este la ei. Nu pot uita sloganul asta care acum e de-a dreptul ridicol: Noi cu voi, ei cu ei. Cat priveste alegerea noastra pentru a orienta in directia buna forta devine tot mai greu in democratia originala pe care o traversam. Cred ca ne transformam lent intr-o pseudo democratie. Fundamentele conceptului sunt denaturate de sute de ani asa ca acum intram intr-o noua faza in care participarea la actul de guvernare si spiritul civic trebuie sa se dezvolte din afara partidelor.

Anonim spunea...

Spiritul civic! E asta inseamna constientizare, respect de sine...Draga Claudiu, unde? In tara Scrisorii III?
Dupa cum bate vantul...?
Sloganul de care spui, m-a oripilat...care noi, cu care voi??? Cu noi astia ...de 19 ani pe care n-a dat nimeni niciun sfant? Ba da, am uitat...au dat ca sa ne-au vandut pe post de cobai!

Anonim spunea...

am gresit...nu au dat...au primit!

starsgates spunea...

Eu încă mai visez că puterea de a schimba in bine e în mainile noastre, chiar daca forta cu care actioneaza cei de sus este indreptata impotriva noastra.:)
Vezi patroane de ce spun ca forta e cu ei?:))))

Un jurnalist spunea...

Aveti dreptate amandoua. Dar poate asa ma intelegeti de ce imi doresc in fiecare zi sa emigrez. Ce ma tine aici?

starsgates spunea...

Poate faptul că poţi pleca oricand?
Sau poate faptul că oricum, oriunde altundeva vei fi privit tot ca un străin.:)

Un jurnalist spunea...

Chestia cu strainul nu ma apasa. Esti bun, te accepta. Esti alb te confunzi cu ei. Esti capabil sa rationezi ca ei, te-ai integrat. Mai departe tine de tine. Oricum, in aceste vremuri, nimeni nu te mai vrea. Asa ca, am devenit prizonierii propriei tari.

starsgates spunea...

Hai sa te veselesc putin!:)))
Un unchi de-al meu se considera maghiar maghiar.
După revoluţie a plecat şi el ca tot omu liber să plece, in Ungaria.
Acolo, unul de acolo, l-a interpelat cu ,,nenea român,,.
Aşa s-a supărat unchiul meu pe ei că nu s-a mai dus niciodată în Ungaria.:)))

Un jurnalist spunea...

Da, este adevarat. In Europa inca exista aceasta fobie pentru straini, mai ales intre popoarele cu un trecut negativ. Dar daca pleci in alt continent, crede-ma ca, nu esti deloc vazut astfel.

starsgates spunea...

Probabil, nu toţi suntem la fel.
Mie şi după 10 ani de stat la Oradea, şi încă 10 ani petrecuţi in alte oraşe şi tot satul unde am crescut mi se pare că e ,,acasă,,.:)

Anonim spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
Un jurnalist spunea...

@Anonim: Multumesc ca mi-ai spus. Stiam ca am un nebun care ma ameninta asa ca nu ma mira.

Anonim spunea...

dar chiar o fi asa? m a mirat cand am gasit.

Un jurnalist spunea...

Nu, evident. Omul acela e nebun. Il voi da in judecata pentru calomnie.

Anonim spunea...

da, ma gandeam eu. keep in touch

Anonim spunea...

Claudiu, cand gasesti raspunsul la intrebarea aia...sa mi-l spui si mie...ca poate m-oi dumiri si eu...
Niciodata n-am gasit raspunsul...la ce Dumnezeului m-a tinut aici...si totusi...ca si tine, si ca multi altii, am ramas.
Auslander-habar n-am cum se scrie1-e un cuvant ce mi-a ramas in minte...dar mai ales felul in care era spus...

Anonim spunea...

Buna dimineata! O saptamana buna tuturor!
Cafea e gata! :)

Diana spunea...

Buna dimineata! Am pierdut discutia asta ...
Mi-a placut ideea lui Claudiu ca Forta (eu i-as spune Energia) este in noi.Dar ca sa o folosim trebuie sa ne amintim de unde vine...de la Cel de Sus.

Un jurnalist spunea...

Buna dimineata. Azi m-am apucat mai devreme de treaba. Lucrez cu "Forta". Cea interioara, evident. Diana, am incercat sa apelez la registrul cinematografic. Expresia s-a consacrat datorita notorietatii replicii din film. De aceea am apelat la ea. Dar, in cele din urma, energiile individuale nu pot constitui o forta daca nu sunt adunate in aceeasi directie.

Anonim spunea...

Stiu ca o parte a Transilvaniei a fost cedata (lesinul budapestan peste harta "noua"), dar Timisoara a ramas in partea romana. Clujul a fost orasul care a fost cedat, de aceea multi clujeni au plecat la Sibiu, de exemplu.
Evreii din partea hortista a Transilvaniei au fost mutati la ... Auschwitz.
De aceea tot ce spui e foarte nou si neauzit

Un jurnalist spunea...

@Loredana: Dupa cum ai observat nimeni nu stie de Stoff ca ar fi nascut in Romania. El mi-a povestit cum a plecat si doar am relatat pe scurt povestea lui. Se poate sa fii retinut gresit orasul pentru ca mai am un prieten evreu din Timisoara care a trecut prin acceasi experienta. Dar nu sunt de acord cu tine la partea istorica. Daca nu stiai inainte de venirea horthistilor foarte multi evrei s-au refugiat in Regat. Unii dintre ei s-a relocat cu ajutorul statului, altii au plecat de bunavoie. Ceilalti, care au ramas, au ajuns in lagare. Cred ca este putin important in ce oras a locuit, ci faptul ca a plecat din Romania si ca l-am cunoscut in America.

Anonim spunea...

Iarta-ma, dar e important in ce oras a locuit, pt. ca asa stim daca a fost sau nu in partea din Transilvania cedata. Altfel facem un talmes balmes din istoria tarii

Un jurnalist spunea...

Ai dreptate, insa nu pot sa-ti raspund sigur. Putem afla daca voi reusi sa iau legatura cu el.

Powered By Blogger