sâmbătă, martie 08, 2008

Vremuri noi, amintiri inutile

Zece ani am trait cu impresia ca stim ce facem.Televiziunile au trecut de la notorietate la audiente, in cifre. Rating, Share, TB index si multe altele. Avem comentatori ai fenomenului media care citesc insiruirea de numere care nu se mai termina. Le spun profanilor cum creste nu stiu ce televiziune si cum scade cealalta. Nu prea spun mare lucru si din cate am invatat eu pe la scoala ei sunt niste simpli observatori si aproape deloc analisti. N-am aflat niciodata de la ei de ce se duce in jos o emisiune si de ce urca alta. Cand am venit eu la TVR stiam doar atat: Jurnalul de stiri de seara avea 50 la suta audienta pe rating. Acum este o gluma de om nebun sa te gandesti ca vei atinge vreodata astfel de cifre. Nebun in Romania, nebun in Statele Unite. Ce se intampla in tara care a inventat televiziunea este tras la indigo si la noi. Stiu ca vorbesc despre o alta piata, un alt tip de public si un alt tip de organizare. Insa aceste diferente nu se regasesc in similitudinile de ordin cantitativ intre noi si ei. De exemplu: The Big Threes in SUA - ABC, CBS, NBC erau, pana de curand, similare cu ale noastre ANTENA 1, PRO TV, TVR - ordinea lor este alfabetica. Tendintele pe un deceniu la ei sunt urmate si de noi.







Asa arata caderea programelor de stiri de seara in SUA.






Asemanatoare cu cele din Romania ultimului deceniu. Evident, pastrand proportiile numerice.
O alta analiza despre care nu am auzit pe nimeni vorbind este cea a programelor de stiri de noapte. In Romania, ele si-au schimbat locul si durata mai des decat ora de la "Surprize, Surprize". Toate cele trei televiziuni au cautat sa scape de concurenta celorlate dar au ajuns in final sa se ia una dupa alta. TVR a pierdut teren, insa PRO TV si ANTENA 1 sunt in lupta directa. Ratingurile la aceste emisiuni au scazut dramatic in ultimii 5 ani insa ce nu stim prea bine este varsta celor care urmaresc astfel de programe. Stim din masuratori (relative, apreciez eu) ca publicul comercial se subtiaza puternic fata de cel de seara. Asta ar insemna ca sunt mai putini "tineri si dinamici". Explicatia este ca acestia parasesc prime-time-ul si se "urca" pe net.

La americani,statisticile sunt diferite de la o retea la alta:




Ce vreau sa spun prin asta?

Avem de-a face cu o schimbare dramatica a peisajului media tv in raport cu emisiunile de stiri. Aparitia canalelor de nisa specializate in info a deturnat semnificativ, in doar trei ani o mare parte din publicul consumator de stiri de la "generaliste". Aparitia DTH (Direct-to-Home) a facut ca din acest an sa avem un alt panel. Iar din acesta un sfert sunt nou-venitii (pana acum nu existau in masuratori)de pe platformele prin satelit. Rezultatele sunt surprinzatoare... Cu exceptia PRO TV, care si-a fidelizat publicul mergand pe cateva produse de succes (stiri, sport, film), celelalte "generaliste" au esuat in mentinerea valorilor de acum 5 ani. Dilema lor, dar si a altora, este in ce directie s-o apuce. Analistii media internationali apreciaza ca este vremea celor care urmeaza cu determinare strategii inteligente de adaptare a jurnalelor de stiri la schimbarile actuale (new media, demografice, canale de nisa). In plus, alegerea prezentatorilor potriviti este o componenta substantiala la reteta succesului. In schimb, cei care isi imagineaza ca sunt indrazneti si chiar risca, sacrificand publicul traditional, vor fi de fapt perdantii.
Am lasat la sfarsit o alta dilema, a preciziei masuratorilor de audienta. Este o dezbatere profunda in America si sunt multe nelinisti in Romania fata de aceasta chestiune. Pana si o entitate respectabila (NIELSEN) care de mai bine de cinci decenii masoara datele isi pune problema felului in care exprima acuratetea masuratorilor. Am convingerea ca nu mai putem evalua realist comportamentul publicului doar pe baza masurarii unui panel. Sociologii media sustin ca doar 25 la suta din esantionul masurat corespunde profilurilor psihologice la nivel national. Cu alte cuvinte, restul de 75 la suta este doar o presupunere. Si pentru a fi si mai explicit, in zilele noastre panelurile de indivizi (familii) supuse masuratorii cu peoplemetere sunt mult mai putin reprezentative la nivelul intregii populatii decat erau acum un deceniu.

2 comentarii:

Diana spunea...

Am citit nu demult un articol in Saptamina financiara in care se vorbea despre masurarea audientelor
http://www.sfin.ro/articol_11579/tranzitia____cantarelor____de_audienta.html
Din cite am inteles tot nu se va face masuratoarea consumului "out of home" pentru ca este prea scumpa...ca intotdeauna in Romania se adopta solutia cea mai ieftina chiar daca nu este relevanta. De asemenea am o indoiala legata de "criteriile sociologice precise" pa baza carora selecteaza si actualizeaza esantionul, pentru ca la nivel de profil socio-psihologic au fost schimbari subtile si destul de rapide in ultimii ani.
In continuare ma intreb ce se va intimpla cind va creste "generatia Internet"? Segmentele pe care si le disputa televiziunile la ora actuala sunt de virsta cel putin mijlocie. Intr-un viitor nu prea indepartat probabil ca vom avea un model de consum in care noile media vor avea un loc privilegiat, iar televiziunile isi vor cistiga fiecare un loc potrivit capacitatii si vitezei de adaptare.

Un jurnalist spunea...

Int-o alta discutie voi aborda si aspectul acesta foarte important.Masuratorile in America se fac in mai multe feluri: doar cu peoplemetere, mix de peoplemetere si jurnale si doar jurnale. Aceste jurnale sunt o reminiscenta a epocii de inceput a televiziunii. Partea intunecata a culegerii datelor este mobilitatea extrema in care traim. Evolutia exponentiala a dispozitivelor mobile este ignorata de aceste masuratori. Nu se masoara nicaieri outlet-urile din spatiile publice si nici comportamentul consumatorului pe echipamentele interactive( tip internet, mobile phone). Americanii cauta acum metode de masurare a traficului pe net in raport cu televiziunea iar unii cercetatori sustin ca este nevoie de o cuantificare la secunda a programelor de stiri pentru a intelege cu precizie comportamentul consumatorului. Acum se face doar minut cu minut.

Powered By Blogger