miercuri, iunie 18, 2008

Eroi fara voie

Am facut-o si pe asta!
Asa spune o vorba de-a noastra cand stim ca nu putem sa facem nimic mai mult decat act de prezenta. Noi cam asa ne-am prezentat la “masa bogatilor”, Campionatul European de fotbal 2008. N-am invatat nimic din mentalitatea vecinilor si ne plangem mereu de mila cand ratam o sansa. Suntem poporul lui “daca si cu parca”. Nu avem niciodata curaj sa actionam. O mamaliga vesnic moale care se "prinde" de cratita cand ti-e lumea mai draga. Complexul nostru de inferioritate in fata altor popoare nu este niciodata recunoscut direct. Ne place sa ne tanguim si sa ne lingem ranile inainte de a pierde. Nu e mai comod asa? Sa ne pregatim psihic sa pierdem? De ce nu?, doar suntem predispusi sa ne justificam esecurile prin argumente sablon, de genul: am incercat dar n-a fost sa fie; am jucat cu cei mai buni; am cautat sa fim inteligenti; am fost invinsi de altii mai valorosi; am avut ghinion, samd. Cand am spus ca antrenorul SATANA este doar un ageamiu fricos, am gresit. Piturca este doar un roman din cei multi crescuti si educati sa se bucure la firimiturile aruncate de stapani.



Dar raman la aceeasi parere, ca si dupa meciul cu Franta. Atunci am spus ca am pierdut doua puncte din cauza unui surogat de antrenor. Aici nu ma insel. Piturca este un pseudo-strateg. El stie doar un lucru pe care il invata si un copil in primii ani de viata: foloseste-ti instinctul de conservare! Acel instinct primar care ne guverneaza viata iar unora cariera. De ce sa castigi cand poti sa nu pierzi? Este asta un nonsens? Nu, pentru ca, iata, acest individ ne-a demonstrat cum poti sa fii arogant si sa parasesti fara glorie un loc ocupat cu atata munca. Ne sta in fire, cu mici exceptii, sa reconfirmam cand ajungem in lumea buna gena noastra de invinsi. Jinduim la prosperitatea si gloria altora dar n-avem curaj sa luptam pentru ele. Fiindca avem prea multi smecheri si aranjati care ne reprezinta. De la politicieni la fotbalisti respiram mirosul aranjamentului. Nu spun prin asta ca neaparat trebuie sa furam, ci doar ca ne gandim cum sa ne “invartim”. E suficient sa ne fie noua bine si mai departe scuzele sau tupeul ne rezolva in fata celor care ne cer socoteala. Acum, cand meciul cu Olanda mi-a confirmat vorbele, nu mai am nimic de spus despre aceasta echipa de indivizi umflati cu cerneala ziarelor in goana dupa senzational. Ma intorc umil la articolele despre paparudele care agata fotbalisti prin campionatul intern, la impresarii care mai vand la pret de dumping un jucator cu perspectiva si la Mutu. Oh, acest baiat care se crede Hagi! El n-are nicio vina, e doar un fotbalist care castiga bani multi din prostia celor care sufera sau traiesc pentru echipa la care joaca. Dar vina este numai a noastra. A celor care ne imaginam ca sportivii acestia au vreo remuscare pentru investitia sufleteasca facuta in ei. Nu i-ati vazut la echipele lor de club din strainatate? Cat de umili si de constiinciosi sunt in fata suporterilor de acolo? Ei bine, aici, in Romania, sunt niste zei, pe cand dincolo sunt niste angajati. Tocmai asta este tragedia noastra. Ca ne ambitionam sa-i punem pe soclu ca si cum ar fi eroi, in timp ce ei se intreaba in sinea lor: oare i-am pacalit si de data asta pe fraierii aia de suporteri?

5 comentarii:

Anonim spunea...

Nu vreau să mai aud de ei! Până-n calificările pentru Mondiale sper să se termine cu tot bâlciu', că nu mai pot de-atâta fotbal (murdar, murdar, murdar!) şi-a lui Capi şi mai şi...!
Poate-or răsări de pe undeva (de unde nu se văd încă!) şi vreo doi fotbalişti veritabili. De-ăia care să joace de dragul jocului, nu care să se lase bătuţi de dragul banilor... Dacă mai aud de ei, încep şi eu (ca Boieroaca!) să amintesc de mame, străbuni şi alte neamuri "vinovate" şi să-i trimit pe toţi la origini.
Nu şi pe Piţurcă!!!
(Observi cât mi-s de binecrescut, da?! N-am înjurat pe nimeni, mama lor de îmbuibaţi! :P)

Un jurnalist spunea...

S: Sunt dezamagit dar nu foarte tare. Tocmai ti-am spus de la inceput ca nu am asteptari de la acesti indivizi. Piturca este ceea ce am zis. Ma bucur macar ca acum imi dai dreptate. Nu infrangerea ma enerveaza ci nesimtirea lor si bataia de joc la adresa noastra, a celor care platim sau suferim ca sa vedem macar ca joaca fotbal.

Elisa spunea...

Politica i-a dezamagit pe romani,nu ea in sine,ci modul cum se face la noi.Acum le mai ramasese o bucurie comuna,mandria de a fi roman prin reprezentantii natiei,fotbalistii.Va trebui sa ne reorientam si sa ne mandrim cu alte performante,poate cu pustii ce castiga olimpiade de informatica,matematica,fizica,sau s-a terminat si cu aia???Ca vad ca televiziunea nationala nu mai zice nimic despre acest subiect.
Sincer,eu n-am sperat sa-i bata pe olandeji,dar macar asa ..un egal,tot speram.Pacat ca n-au jucat(caci ala n-o fost joc...o fost o brambureala nebuna,dezorientare colectiva si usor indolenta ). :(

Un jurnalist spunea...

Am urmarit reactia acestui ignorant cu nume de "tehnician". Ar trebui sa nu ma mire dar nu pot. Sa fii atat de nesimtit si sa dai vina doar pe jucatori si apoi sa spui ca tu ai fost bun si altii nu, este incredibil. Oare cine este acest individ care n-are nici o bruma de remuscare? Ca de onoare la el nu ma astept! Altul isi dadea demisia pentru umilinta prin care trecem cu totii. Nu el si unii jucatori, ci toti romanii suntem luati in deradere. Presa straina ne face sa ne fie rusine nu de echipa ci de noi, ca popor, pentru modul mizerabil in care s-a comportat o parte dintre jucatori in frunte cu individul de pe banca tehnica.

Anonim spunea...

Felicitari domnule Lucaci . A veti un blog interesant .

Powered By Blogger