duminică, noiembrie 23, 2008

Romania fermecatoare

Spectacolul jenant numit campanie electorala se apropie de sfarsit. N-am platit bilete si nici n-am vrut sa merg in sala. Dar mi-au venit saltimbancii acasa sau pe unde m-am plimbat. I-as fi evitat cu mare placere si uneori cu suturi in partea dorsala, dar nu puteam. Ma invart in metropola sau in cele mai retrase locuri din tara asta si tot despre rosii, portocalii si galbeni aud. Dar, daca la Bucuresti ii vad in costumul elegant si camasa apretata, la mare departare de aglomeratiile urbane, aceeasi indivizi sau altii de teapa lor apar zambitori, cu haine lejere; o camasa descheiata, un anchior frivol, o tunica strident colorata, samd. Bannerele mici sau mari, panourile imense ii infatiseaza pe rosii sau pe "acolitii" lor: ciobanii, fermierii, vacile. Pe portocalii ii vezi mai sobri sau cu V-ul victorios in mainile unor anonimi. Iar galbenii, dragutii de ei, sunt toti la fel doar fetele li se schimba de la un colegiu la altul. Ah, nu, este unul original: le promite alegatorilor, din kilometru in kilometru, ca acasa doarme si la Parlament munceste. Bine ca ne spune atat de des ca, altfel, gandeam opusul!

Caracteristic pentru toti candidatii este felul in care pozeaza pentru oamenii de la tara. Si, mai ales, cum se "socializeaza" cu electoratul. Unul, timis de Portocala Imparat, a venit la caminul cultural cu trei sticle: de apa minerala, de apa din fantana si de lapte. Facea comparatia cu preturile de la magazin si le promitea taranilor ca votul lor il va duce acolo unde poate schimba aceasta stare de fapt. Altul s-a trezit ca este securist tocmai in campanie. La cea din primavara dar efectele dezastrului de atunci se simt si acum. Candidatii care i-au preluat acum stafeta sunt lipsiti de sansa din cauza secretelor din tinerete ale colegului, iesite la iveala la momentul oportun. Si ca sa vezi, disperati ca lumea i-a scos de la inima, candidatii lui Rosu Imparat arunca in stanga si in dreapta basculante cu pietris. Cica n-are rost sa se mai incurce cu promisiuni si pomeni electorale banale (bautura, carne, peste si altele de-ale gurii). Altul, supus al Imparatului Galben, le spune alegatorilor sa-l voteze pe el ca sa-i scape de imbuibatii care de prea mult timp stau in Parlament. Lumea l-a intrebat daca a uitat ce a facut pana acum (era la al patrulea mandat de deputat!). Pana sa gaseasca raspunsul, l-au dat pe usa afara si s-a facut nevazut.

Si acum, morala: ce pacat ca nu suntem o Romanie rurala cand vin alegerile! Este fermecator si sanatos sa vezi o campanie electorala prin comunele si satele patriei. Acolo gasesti ce ne lipseste multora dintre noi, orasenii: spiritul civic, curatenia interioara, pedeapsa fara crutare. Nu sunt peste tot la fel, desigur. Au si taranii uscaturile lor sau sarantocii satului. Dar acestia nu vor fi niciodata majoritari. Pe cand la oras, unde grangurii mint, se ascund, se fandosesc, se fardeaza in studio si se schimonosesc in oglinda dupa o baie de multime, alegatorul a uitat demult sa-i sanctioneze, sa-i traga de maneca, sa-i rusineze pentru ce nu fac sau n-au facut la vremea potrivita.

25 de comentarii:

Anonim spunea...

Ce sa mai zic eu, aici? Dupa ce am scapat de o campanie electorala ce a durat mai bine de un an, a inceput alta de la distanta si ptr. Romania...Saptamina trecuta la biserica ortodoxa de aici, un candidat roman incerca sa "culeaga" voturi de la enoriasii din biserica. Azi un telefon...un tape ...
"Sint Nadia Comaneci si candidez...."

Un jurnalist spunea...

Daca ai zis Nadia stiu si ce partid este! Vezi ca acolo aveti o candidata care a fugit din Romania de rusine. Tanara, spalata, parul lung si lins, ca o vestala. Dar prefacuta si murdara... Poate nu ai nimerit-o pana acum, desi...

starsgates spunea...

după cum vad noua formula de a vota, oricum, nu contează atat de mult pe cine votezi ci tot in ce partid e.

Un jurnalist spunea...

Asa este! Vom vota (aia care vor) tot listele. Si partea proasta e ca de data asta, ne vor inchide gura pentru ca vor fi votati nominal! Ce-o sa mai jubileze ei, micutii, cand vor castiga...

starsgates spunea...

Păi asta e!
Norocul meu e că îl cunosc bine pe cel pe care-l voi vota, cu toate ca nu-mi place partidul din care face parte.
Dar ce fac cei care habar nu au pe cine votează?

Anonim spunea...

Eu nu votez pe nimeni!

Anonim spunea...

Buna dimineata! Avanajul marilor orase...pacat, ca prea domni fiind, nu ne inarmam macar cu o rosie...daca nu cu oua.
Am pe strada mea un candidat pe care-l cunosc din alte imprejurari...nu tocmai faste.Hmm, partidul l-as fi votat, dar cine-l reprezinta, niciodata.

starsgates spunea...

meştere, se pare că suntem în încurcătură inversă.:)))))

Dan Gheorghe spunea...

as vrea sa vad un politician incompetent la judecata satului...

Un jurnalist spunea...

Eu am avut norocul sa vad mai multi. Nu doar incompetenti. Farseuri, mitocani, ingamfati, smecheri. Toti capoteaza in fata oamenilor satului. Ce distractiv si instructiv, in acelsi timp, sa-i vezi cum sunt luati la rost, ironizati. Parca s-ar intoarce in familia lor!

Mana spunea...

Logica mea îmi spune că e ceva în neregulă în modul în care se desfășoară campania electorală în colegiile din teritoriu. Candidații uită că ei concurează pentru un post în Parlament, a cărui treabă este să facă legi, și se omoară să demonstreze că fac lucruri care țin de executiv (Consiliul Județean sau chiar Primăria/Consiliul Local): asfaltează ulițele etc. Dar câți, oare, dintre candidați au în programul electoral măsuri legislative care să ajute colegiul în care candidează să se ridice? Văd și mă minunez... Greșesc?

Anonim spunea...

Am vazut un anunt cu cineva care se califica descrierii tale. Dar am inteles ca e avocata pe Wall Street. De ea e vorba?

Un jurnalist spunea...

Ce placere sa descopar un om atat de informat chiar si la mare distanta. Da, Oxana, ai ghicit. Pentru referinte suplimentare cauta in blogul meu...
@Mana: In principiu ai dreptate. In realitate, nu. Mai exista si propuneri legislative. Uite, de pilda , la mine in colegiu cineva vrea sa desfiinteze monopolul RAR-ului.

Diana spunea...

Mi-a placut parabola (de reluat cind o sa comentezi alegerile cu studentii :) )

Mana: politicienii incearca sa atraga electoratul indiferent cu promisiuni concrete...ei stiu ca nici televiziunea nu mai reprezinta un canal eficient pentru atins alegatorii. Este prima data cind campania pentru alegeri generale se poate confunda cu cea pentru alegeri locale.

Anonim spunea...

Esti cumva sarcastic?
Nu sint deloc informata. Ce sa fac, daca in putinele zile cind ajungem la biserica ne trezim cu tot felul de afiste in parbriz si trebuie sa fugim din hall de oameni care culeg semnaturi ptr. alegerile romane…Poate doar "vinati" de la distanta :)

Un jurnalist spunea...

@Oxana: Nu te ironizez deloc. Nu stiu cum ti-ai dat seama de personaj si de aceea am apreciat intuitia ta. Banuiesc ca n-a venit nimeni sa-ti spuna numele si patania acelei individe. Era o deductie Oxana! La noi este celebra povestea dar in America sunt sigur ca e trecuta sub tacere.

Anonim spunea...

Eu poate o ignoram daca nu era al meu sot sa-mi spuna ce "frumoase si destepte sint romancele"(cind a citit pamfletul electoral)...si descrierea ta era cam in aceeasi directie. Nu stiu ce a facut si nici nu ma intereseaza, ca tot nu votez pe nimeni :)

Un jurnalist spunea...

Vai de mine! L-a pacalit pe sotul tau? Nu pot sa cred ca face victime in continuare... Dar e o figura dama asta! Chiar si la voi are succes... E bine de stiut.

Mana spunea...

Diana: N-am vorbit despre mitele electorale care constau în pești vii și congelați (cum era o știre!), ci despre crearea unor așteptări care țin de sfera altei puteri (și mă refer aici, în special, la electoratul rural sau mai puțin educat) ...Nu cumva confuzarea asta este pericolul major? Că oamenii ăia se vor aștepta ca, în următorii 4 ani să le pună gaze, să vopsească școala din sat etc? Și vor fi foarte dezamăgiți când nu se va întâmpla nimic din toate astea? Și vor spune din nou că politicienii nu fac nimic, dorm în Parlament...

Diana spunea...

Mana: Si eu tot despre asta vorbeam. Cit despre confuzie...nu cred ca mai este nimeni atent la subtilitati de genul separarii problemelor sau competentelor.
Oamenii (inclusiv din rural) au atins mai demult pragul maxim al dezamagirii. Campania a devenit un ritual golit de sens in care electoratul gindeste "promite-mi, promite-mi, dar eu stiu ca minti"...

Un jurnalist spunea...

Sunt de aceeasi parere cu Diana. Nimeni nu se asteapta sa afle ceva coerent si de substanta. Si asta de mai mult timp! Toti stiu ca este un ritual campania in care candidatii vin si se fac de ras. Trec prin purgatoriul celor din rural. Doar in orase nu exista interactiune si atunci ii vezi la televizor cat de ipocriti sunt, fiindca stiu ca nu vor fi trasi la raspundere si nici umiliti.

Anonim spunea...

Ila, ila, ila - la...No, ca eu sterg praful de pe firma...si de sticlele barului! :))))

Anonim spunea...

Ila, ila, ila - la...No, ca eu sterg praful de pe firma...si de sticlele barului! :))))

Mana spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Mana spunea...

Mie nu mi se pare OK să te faci frate cu dracu' până treci puntea...

Powered By Blogger