marți, septembrie 30, 2008

Nu sunt perfect. Scuzati-ma daca exist!

Reflectez de mult timp la sensul unor actiuni umane precum: altruismul, generozitatea, binefacerea, benevolenta sau sacrificiul. Stiu ca etimologic au intelesuri diferite. Definitiile din dictionar sunt insa justificari reci ale unor cuvinte, lipsite de nuantele si conexiunile necesare unei societati complexe si relative in care traim.

In timp ce cautam o explicatie solida a termenului de altruism, am descoperit un articol pe blogul Manei . Mi-am zis: iata un om care se considera fundamental altruist, lipsit de ganduri ascunse si fara pretentii de reciprocitate in momentele de oferire a ajutorului. Dilema multor oameni care se vad corecti, buni si sinceri cand intervin in beneficiul altuia este daca gestul lor se interpreteaza eronat. Daca nu cumva, sunt vazuti ca ipocriti sau din contra, ca niste "profitori" pe termen lung. Daca acesti oameni se marginesc doar la sensul moral, pot sta linistiti, sunt validati de societate. In etica, altruismul este un principiu al comportamentului care impune orientarea spre satisfacerea dezinteresată a unor trebuinţe sau nevoi ale celorlalţi. Este opus egoismului si considerat element principal al solidarităţii.

Dar noi nu traim intr-o societate bazata, exclusiv, pe normele morale! Si ca dovada, sociologii au studiat problema si au ajuns la concluzii care, mie cel putin, imi explica de ce suntem nedumeriti de reactia celorlalti cand vine vorba de altruismul fiecaruia. Spre deosebire de accepţiunea morală, exista si una sociobiologică care (atentie!) nu este opusă egoismului. Deoarece altruismul din aceasta perspectiva este selectat în mod natural, iar principiul selecţiei naturale presupune maximizarea şanselor de supravieţuire ale fiecărui individ. Mai simplu, altruismul este o forma „deghizată" a egoismului. Prin acest comportament individul urmărind de fapt să-şi maximizeze şansele de supravieţuire genetică prin creşterea numărului de descendenţi direcţi ai săi, pentru care acceptă sacrificiul. Dar lucrurile nu se opresc aici.

Nu doar gradele de rudenie sunt definitorii in aceasta explicatie. Toata lumea poate intra in ecuatie. Asa ajungem la altruismul reciproc, o strategie selectată natural, prin care un individ îşi maximizează şansele sale de supravieţuire pe termen lung, chiar dacă le micşorează pe termen scurt. Beneficiarul unui act altruist este obligat să răspundă printr-un gest reciproc binefăcătorului său. In caz contrar, ca in orice societate (animală sau umană) intra in functiune mjloacele de pedepsire (inclusiv de eliminare) a celor care ezită sâ răspundă actelor altruiste. Si acum finalul.

Avem un absolutism moral care le impune indivizilor să urmeze regula morală prescrisă, chiar dacă în felul acesta ar lovi pe cineva care i-a ajutat sau le-a făcut un mare bine. Un astfel de comportament la nivelul unei societati duce la instabilitatea grupului si de aceea vedem cum membrii săi se comportă adesea contrar acestui principiu, aplicand principiul reciprocităţii care le cere să ajute în primul rand pe cei care i-au ajutat şi să nu-i ajute pe cei care s-au abţinut de la acordarea ajutorului. Fara sa absolutizez, tot ceea ce vedeti la televizor, in campaniile de binefacere, la spectacolele de caritate si prin teledonuri nu sunt acte de generozitate candida. Nici macar un altruism in sens etic. Constient sau nu, participantii sunt manati de motive si resorturi intime diverse. Nici individual nu va asteptati sa gasiti altruistul suprem. Nimeni in lumea aceasta nu ajuta dezinteresat. Chiar daca interesul se numeste dragoste, prietenie sau o zi in plus de viata.

17 comentarii:

Anonim spunea...

Imi place la nebunie titlul!:)

Anonim spunea...

...si mai este o latura, asa cum spuneam si acolo, alimentarea propriul ego...
daca vrei...alfel spus altruismul, este prima forma a egoismului...
da, aceiasi concluzie.

Un jurnalist spunea...

Da. Titlul merita toti banii. Este o expresie pe care sunt obligat s-o utilizez cam des in ultima vreme. Toata lumea cauta sa vada defectele celuilalt. Am ajuns sa-mi cer scuze ca exist. Si in plus sa le spun tuturor ca nu pretind ca sunt perfect. Sunt si eu un om care incearca sa fie corect. Atata tot!

Anonim spunea...

Buna ziua. Ma numesc Baltag Victoria. Ne-am cunoscut la scoala de vara organizata de ANT: " Jurnalism". Anul acesta am terminat facultatea de jurnalism si cea de sociologie. Va scriu deoarece as vrea sa lucrez ca reporter sau prezentator de stiri la Tvr .....am aflat ca se mai deschid doua posturi ( Tvr 3 si Tvr info) ....vreau sa vin sa dau o proba si nu stiu cui sa ma adresez. Mi-am adus aminte de dumneavoastra... Va multumesc pentru timpul acordat si astept cu nerabdare raspunsul dumneavoastra. Primiti stima si toata consideratia mea.
Baltag Victoria

Anonim spunea...

Cam pesimist in ultimul timp...sau ma insel?

Un jurnalist spunea...

Lavinia. Nu sunt pesimist in ultima vreme. Dintotdeauna nu m-am extaziat la culoarea roz. Prefer sa vad combinatia. Ce merge cu roz, ca sa zic asa. Dar nu-ti face griji, nu tot ce scriu face parte din viata mea zilnica.

Un jurnalist spunea...

Victoria: Din pacate cele doua canale
utilizeaza resurse interne. Daca voi afla ca sunt concursuri de angajare, iti voi da un semn. Sper sa fie cat mai curand.

Anonim spunea...

Multumesc frumos pentru raspuns. V-am scris acum cateva saptamani si pe claudiu.lucaci@tvr2.ro (este adresa pe care mi-ati dat-o atunci),dar se pare ca nu mai functioneaza..:(. Vroiam sa va trimit C.V.-ul meu..
Cautand o adresa de contact valida a dumneavoastra, am citit ce ati scris pe site-ul SRTv. Ganduri ambitioase... Nu pot decat sa va felitcit pentru reusitele de pana acum si sa va admir pentru proiectele pe care doriti sa le finalizati in viitor. Va intreb doar: a fost usor? Eu simt in prezent ca ma zbat ca pestele pe uscat..Am colaborat si eu cu Ager Press.

Stima si sinceritate.

Baltag Victoria

Anonim spunea...

era.."felicit" :)

Un jurnalist spunea...

Adresa corecta este claudiu.lucaci@tvr.ro Putem vorbi mai usor prin email. Multumesc pentru gandurile frumoase.

starsgates spunea...

Şi uite cum o vorbă bună poate face un om fericit.:)
Nimeni nu-i perfect şi sigur sunt şi oameni fericiţi ptr. că exişti, aşa trebuie să gândeşti.:)

Un jurnalist spunea...

Cam asa gandesc si eu! In fiecare zi imi spun ca nu sunt cel mai bun dar, cu siguranta, pot fi...

starsgates spunea...

De ce trebuie să te compari?

Un jurnalist spunea...

Nu ma compar cu nimeni. Doar ii anuntam pe cei care au pretentii ipocrite sau pe cei care se cred mai buni decat mine si altii ca mine, ca numarul virtutilor unui om este relativ constant. Asa ca nimeni nu e perfect si nimeni nu poate pretinde ca este superior in valoare absoluta.

Anonim spunea...

Evident, m-a bantuit si pe mine titlul tau..
Cred ca fiecare odata l-am gandit , daca nu cumva am si spus...
Uite, sa dea cu piatra ala perfectul! Dar de regula dau cu piatra cei mai putin "perfecti' decat mine...cel putin eu am puterea sa ma abtin!
Si nu o lua ca pe o comparatie, pentru ca eu nu o iau...e o simpla constatare...

Un jurnalist spunea...

Asa fac. E bine ca si altii gandesc la fel.

Anonim spunea...

I always inspired by you, your views and way of thinking, again, appreciate for this nice post.

- Thomas

Powered By Blogger