joi, octombrie 16, 2008

Mediabirocratii

Imi scriu teza de doctorat in sociologie. Tema - in esenta sa - priveste comunicarea institutionala, respectiv organizarea si functionarea institutiei purtatorului de cuvant. O intreprindere delicata si lipsita de glamour. Pentru ca la asa ceva, ca si la fotbal, se pricep toti. Conteaza mai putin aceasta constatare, cat timp, premisa de la care pornesc este urmatoarea: avem parte de organizare si de pregatire in domeniu, lamentabile. N-am nevoie sa caut prea multe exemple. Numai astazi am simtit pe pielea mea, desi am fost suficient de implicat intr-o anumita perioada ca sa nu fiu surprins, cum intelegem noi, romanii sa respectam regulile si sa ne facem treaba. Ma intalnesc cu atasatul cultural al SUA ca sa aranjez prezenta unui speaker la cursul de comunicare politica de la SNSPA. Totul decurge conform planului. Discutia este scurta, fara cafele si vorbe-n vant, sunt asigurat ca se va rezolva si ca voi avea persoana dorita. La fel, primesc confirmarea si pentru emisiunea din 5 noiembrie cand vreau sa discut despre rezultatul alegerilor. Imi iau ramas bun si astept fara emotii raspunsurile, saptamana viitoare, asa cum mi s-a promis.

Intre timp, ma ocup sa-l invit la Ora de stiri din seara care a trecut pe seful politiei romane. Caut un numar de telefon de-al lui. Nu-l gasesc, dar aflu de la un coleg ca trebuie sa scriu un email unui consilier de presa. Ii scriu un mesaj foarte frumos plin cu detalii. Nu uit sa-mi trec la sfarsit toate datele de contact. Nu primesc niciun raspuns timp de 3 ore. Mi se transmite printr-un coleg ca e cazul sa sun ca sa aflu ce se intampla cu solicitarea mea. Ma intreb uimit, de ce eu? Ei nu sunt obligati sa-mi raspunda, macar din curtoazie? Mi se spune ca daca vrei ceva, e cazul sa insisti. In gandul meu, imi zic ca eu nu vreau nimic, ci ei ar trebui sa vrea sa explice cum a fost cu achizitia de masini scumpe. Ma las convins in cele din urma si o sun pe angajata de la serviciul de presa care imi spune ca sefu' nu poate veni, dar n-a apucat sa ma anunte. Nu ar vrea sa apara, mi se spune in soapta! Ii zic ca nu-l pot forta, dar ca motivatia este cam nepotrivita. I-o fi teama, ma gandesc! N-apuc sa zic cu voce tare ca persoana de la telefon ma roaga sa nu ma supar si sa inchid ochii la refuzul sefului. Spun la revedere rapid si-mi vad de treaba.

In paralel, colegul meu cauta sa dea de o directoare a Oficiului Roman pentru Drepturi de Autor. Search pe internet si descopera site-ul unde cauta febril un contact. Da peste cineva de la presa. Il ia le fel ca si pe mine, cu fax si email inainte. Altfel, nu se continua discutia. Dar telefonul nu e bun?, intreaba colegul stupefiat. Nu, i se raspunde, asa e procedura la noi! Aceeasi poveste si la Ministerul Sanatatii. Avem un regulament!, sa-l aplicam ni se spune cand solicitam prezenta unui functionar la o emisiune. Dar de ce sa aplicam regulile lor? Suntem angajatii lor?

Inteleg ca este elegant sa trimiti un email sau un fax. Dar ce te faci cand nu esti la birou, cand nu ai la dispozitie un calculator si esti pe teren? Il rogi pe un coleg sa scrie in numele tau? Sa pui secretara sa faca naratiuni pentru fiecare serviciu de presa? Pentru ce? Ca sa aiba birocratii ceva scris. Sa te faca sa renunti, sa afle ce vrei sa-i intrebi dinainte, sa stie cu cine se intalnesc in studio, sa poata refuza daca nu le convine. Asta imi demonstreaza ca nu avem organizatii responsabile si pregatite sa asigure comunicarea cu media. Cele mai multe simuleaza activitatea de comunicare, iar birourile sau departamentele de presa sunt locuri bune pentru indivizi cu competente incerte, veniti in tranzit sau pe usa din dos. Un fel de anticamera pentru functia pe care o vaneaza pe mai departe si la care n-au acces decat daca se "invechesc" prin institutie. Si unde e cel mai indicat? La "presa", acolo unde nu trebuie sa faci mai nimic. Doar sa-i incurci pe ziaristi, probabil...

12 comentarii:

Un jurnalist spunea...

Ce sa ma fac cu voi? Indisciplinate mai sunteti! Sa raspund punctual:
@Mana: Plata se va face la provider fiindca nu are cine sa te taxeze. Youtube are filtru de verificare a dreptului de proprietate si plateste la bulk. Furnizorii de ocntinut s-au retras de la negocieri, asa ca, la discutii au ramas doar furnizorii de internet si organismele de gestiune colectiva. Cum anume vor face posibila plata este o poveste care nu o cunosc. De fapt, asta este si incurcatura lor. In plus, ramane de clarificat cine are dreptul sa publice fara taxa si cine nu. Pentru ca, intr-adevar e greu de verificat cum se desparte productia interna de cea internationala. Cum am spus, este doar o incercare disperata a celor cativa smecheri de compozitori din Romania sa mai "suga" niste bani. De fapt toti care sunt pe net ii popularizeaza indirect, insa ei nu pricep diferenta intre word of mouth si redeventa din utilizarea productiei lor.
@Manole: Astazi e randul tau! AI GRIJA DE BAR, CACI S-AR PUTEA SA FIU PLECAT CU TREABA PE SEARA. Si, te rog frumos, pune si niste versuri la melodiile tale. Un cocktail special avem pentru clienti?

Anonim spunea...

Mai draga, ca sa incep precum ...
Cred ca ma exploatezi! E deja a doua zi, cand pe mine ma pui la treaba...Nu e corect, si m-am gandit la inca ceva, vreau drepturi de proprietate intelectuala, ca dau din retetele marca M&M!
Deci NE-GO-CI-E-RE! :)))))
Pai, nah, si tonomat si barman si retetar!!!!
Si inca ceva: Domnita, da? :)))))

Un jurnalist spunea...

Ce sa faci Manole! Esti si tu implicata. Cedezi asa usor? De ce te vaiti? Eu ziceam ca suntem deocamdata singurii care facem treaba. Poate ne mai ajuta si altii!

Diana spunea...

Cel mai bine ar fi ca refuzurile astea sa nu ramina doar pe blog. Cum vine asta, un functionar public "nu vrea sa apara la televizor"? Daca nu se descurca, sa delege pe cineva - dar nu sa refuze...
Avem material pentru patru semestre de analiza institutionala, nu doar unul.

Manole, hai ca te ajut si eu deseara...dar eu pot doar sa duc cocktailurile la mese, ca nu ma incumet sa le si prepar decit daca le beau eu ( :) )

Un jurnalist spunea...

Diana, stii bine cum stau lucrurile in Romania. Serviciile de presa sunt o gluma. Cele mai multe se ocupa de cafele, citit ziare si trimis faxuri catre redactii. N-au nicio legatura cu serviciul media dintr-o tara civilizata. Sunt un simulacru, iar cat priveste persoanele platite din bugetul statului acestea sunt cele mai insolente si fandosite figuri. IN GENERAL PORNESC CU NU, APOI CU SA VEDEM, DAR CU CINE, DAR NU CU ALA, DAR E PREA PUTIN TIMP, DAR, DAR, DAR... Nimeni nu se sinchiseste de asta. De aceea strategiile de imagine si de comunicare sunt niste hartii aruncate prin sertar si nimic altceva.Iar in final, unde este respectul si obligatia lor fata de contribuabil?

Anonim spunea...

aduceti repede o cafea tare, cu multa lamaie! Dom Caludius e la mahmureala!!!! Pai bine patroane, ce-ai baut????
Ce-i ala respect si obligatia lor fata de contribuabil!
Bre, sa chem si-un popa?!!! :))))

Anonim spunea...

Diana, e de bine, le ducem amandoua!!! Vedem noi daca si ajungem la mese cu ele! :))))

Un jurnalist spunea...

Ce sa mai astept de la altii daca pana si voi ma luati drept mahmur? Nu ziceam ca facem revolutie? Ca ne urcam pe redute si tragem in ei ca la Plevna? Acum ma intorc la mine in separeu. Macar acolo nu ma cearta nimeni!

Anonim spunea...

Dom Claudius, zau, parol, n+am fost atenta, unde zicei ca ne+ai chemat la oaste?
Si te rog sa nu interpretezi, ca nu te-am certat!!!! Am constatat! Ceea ce era cu totul si cu totul altceva!
Daca te intorci la tine in separeu, ca nu te cearta nimeni, iote imi iau si eu jucariile si ma duc la o tigara!
Neee, ca nu mai pun nimic la tonomat! :)))))

Anonim spunea...

Claudiu, in timp ce maninc niste spiced indian food ma “bag si eu in vorba” ... Aici fiecare corporatie/institutie (exceptind poate firme mici) are un “Corporate Policy Manual” in care se definesc “Communication Policies”. Avem un intreg departament ptr. asta, incepind cu VP of Communication, toti cu pregatire in acest domeniu, chiar daca compañía e de natura tehnica. Fiecare angajat este obligat sa aiba un “basic training” in communication cu mass media, asta ca sa nu se creeze probleme de “company image” in exterior. Cu cit avansezi in functie, trebuie sa treci prin “advanced training” in communication. Stiu ca multi managers romani sint la inceput, insa trebuie sa se adapteze/informeze/studieze regulile de business. Majoritatea managerilor de aici sint obligati sa aiba MBAs, asta pe linga alte degree-uri. Citind blogurile romanesti, cred ca marea problema acolo e lipsa de leadership la toate nivélele. Pacat… mai ales, ca avem multi oameni extrem de capabili.

Un jurnalist spunea...

Da Oxana. Asa e in tara aia. Stiu. La noi este insa jale. Tu vorbesti de o companie privata. Eu insa ma refer la stat. Acolo unde, esti OBLIGAT sa respecti regulile de comunicare pentru ca asta e jobul tau. Sa raspunzi la solicitarea celor care informeaza opinia publica. Nu-ti spun ca, si azi, am dat peste sefi din institutii publice care ore in sir nu raspundeau la telefon, apoi uitau ca trebuie sa ne sune si, in final, plecau pe furis fara sa mai raspunda.

Anonim spunea...

Am nevoie de o cafea!!! O zi nebuna, nebuna, nebuna...Era mai fun la Aromabar, ieri. Pai daca aia nu-si fac job-ul, de ce nu-i da afara?

Powered By Blogger